Uit het bedrijfsleven komt een verrassend initiatief: the lion’s share. De gedachte hierachter is dat dieren veel gebruikt worden in advertenties maar dat ze hier zelf nooit beter van worden. Nog sterker; veel diersoorten gebruikt in advertenties, worden met uitsterven bedreigd. Denk maar aan het dier de leeuw. Het is tijd, aldus sommigen, om wat terug te doen voor deze dieren via het initiatief ’the lion’s share’.
Initiatiefnemer is het Australische reclamebureau Finch. Zij stelt voor dat elk bedrijf dat dieren in hun reclame uitingen gebruikt, 0.5 van het media budget inzet voor natuurbescherming. Een en ander wordt gereguleerd door UNDP, United Nations Development Programme. Deze organisatie bepaalt dan met hun bestuur (o.a. bestaande uit erkende ngo’s) hoe dit geld bij het diersoort in kwestie komt. Er worden met het geld bijvoorbeeld natuur initiatieven ondersteund. Als de top 10 grootste bedrijven die werken met dieren in hun advertenties hieraan mee zouden doen, zou er jaarlijks 47 miljoen USD binnenkomen. Dat zet dus wel zoden aan de dijk…….
Het eerste grote bedrijf is reeds binnen: Mars incorporated. Dit enorme bedrijf heeft vele merken onder zich zoals veel snoep (Mars, Twix etc) en dierenvoeding (o.a. Whiskas, Pedigree). UNDP, Finch en Mars spannen zich samen in om dit initiatief verder uit te laten breiden. Lees het hele artikel hier.
Ook Sir David Attenborough stelt zich achter het initiatief. Hij sprak deze videoboodschap in: