De Sundalandpanter leeft, de naam zegt het al, in gebieden van Sundaland. Belangrijke leefgebieden zijn de regenwouden van Sumatra en Borneo (Maleisië, Indonesië en Brunei). Een nieuwe studie stelt dat een reeks grote infrastructuurprojecten die momenteel worden uitgevoerd op Borneo en Sumatra, een grote bedreiging zijn voor de Sundalandpanter. Onderzoekers stellen dat door deze ontwikkelingen, de bosconnectiviteit in de kernhabitats alsook de bewegingscorridors van deze dieren, ernstig zullen afnemen – zelfs binnen beschermde gebieden. En dat is slecht nieuws voor dit dier dat al onder druk staat.
Grote infrastructuur projecten
Indonesië is bezig om de huidige hoofdstad Jakarta, te verplaatsen naar Borneo. Op dit eiland wordt ook gewerkt aan de ‘Pan Borneo Highway’; een wegennetwerk van zo’n 5.324 kilometer dat Sabah en Sarawak in Maleisië zal verbinden met Kalimantan in Indonesië en Brunei. Natuurbeschermers zijn ongerust over de plannen; de weg gaat namelijk dwars door Borneo heen waardoor ongerepte natuur nu opeens doorklieft wordt. Ze zijn ook ongerust over de aankondiging van de Indonesische overheid die aangeeft dat deze hoopt dat de ontwikkelingen zullen leiden tot een economische impuls voor Borneo. De angst is dat houtkap,- en palmolie industrie zullen toenemen; allemaal bedreigingen voor de biodiversiteit.
Ook op Sumatra worden de nodige investeringen gedaan om de Trans-Sumatra Highway, verder te voltooien. Ook deze weg is aldus natuurbeschermers, slecht nieuws voor wildlife.
Economie versus natuur
Het is een wereldwijd dilemma. Met een groeiende wereldbevolking is er ook de noodzaak om economisch te groeien. Borneo bijvoorbeeld staat bekend om zijn ongereptheid maar dat komt mede doordat dit eiland in grote mate ook onbegaanbaar was. Door hier de hoofdstad van Indonesië te (ver)plaatsen, door de aanleg van wegen en door industrie aan te trekken, leg je dit eiland open. Dat kan voor de lokale bevolking een economische groei betekenen. Maar voor de ongereptheid van Borneo zal het een prijs vragen.
Door wegen aan te leggen in gebieden die bekend zijn vanwege hun ongereptheid en biodiversiteit, vergroot je de kans op illegale houtkap en stroperij aldus natuurbeschermers. Daarnaast stellen natuurbeschermers dat door de wegen en de mogelijke te ontstane industrie, gebieden gefragmenteerd worden. Waardoor dieren geïsoleerd raken en moeite zullen krijgen om voedsel en partners te vinden. De natuurbeschermers verwijzen naar eerder onderzoek waarin wordt gesteld dat 1/5 van de landzoogdieren in Zuidoost-Azië wordt bedreigd door wegennetwerken.
In een onderzoek uit 2019, naar de mogelijke impact van alle plannen in Borneo, wordt gesteld dat de impact op de Sundalandpanter enorm zal zijn. Zo zal de connectiviteit van hun habitat met 23% afnemen en de populatiegrootte van de soort zou met wel 63% kunnen verminderen.
Natuurbeschermers stellen dat de Trans-Sumatra Highway, met een route van 2.700 kilometer, een bedreiging vormt voor de kleine, maar vitale bewegingscorridors die de verspreide habitats van de Sundalandpanter over het eiland met elkaar verbinden.
De Sundalandpanter
Dit dier is op de IUCN Rode Lijst van bedreigde soorten geclassificeerd als ‘vulnerable’ (kwetsbaar). Men gaat uit van een populatie van zo’n 4500 dieren. Juist omdat dit dier zo afhankelijk is van regenwouden, is een afname of versnippering van dit gebied, een enorme bedreiging.
Ook illegale handel is een bedreiging; de vacht van het dier is gewild maar ook zijn klauwen en andere lichaamsdelen. Die worden meer en meer gebruikt voor traditionele medicijnen zoals traditionele Chinese medicijnen (TCM); als vervanging van de tijger. De angst is dat door Borneo te openen middels o.a. wegen, ook de illegale handel in diersoorten zal toenemen. China investeert in de Pan Borneo Highway als een onderdeel van hun ‘Belt and Road Initiative’. In Bolivia werd duidelijk dat met de opening van jungle en investering van China, de illegale handel in jaguars toenam.
Copyright foto: RT Photography, @ByTazi (Instagram), www.referencephotosandmore.eu