SPOTS voert een actieve voorlichtingscampagne op het onderwerp knuffelfarms en canned hunting. Zo hebben we met regelmaat acties op de Vakantiebeurs Utrecht en tijdens de zomerperiode. Hierin werken we samen met andere organisaties zoals AAP en World Animal Protection zodat meerdere dieren belicht kunnen worden. Met internationale organisaties werken we samen om op wereldniveau meer aandacht te vragen voor dit onderwerp. Daarnaast lobbyen we in de politiek en zijn we actief binnen toeristische scholen. Met hen organiseren we jaarlijks drie congresdagen met als thema duurzaamheid in toerisme. Knuffelfarms zijn hierbij een belangrijk onderwerp.
Knuffelfarms zijn projecten waar je als toerist of vrijwilliger in nabij contact kunt komen met wilde dieren. In Afrika kun je bijvoorbeeld op de foto of wandelen met leeuwen, tijgers en cheeta’s en in Thailand kan dit met tijgers. Het lijkt zo leuk maar vaak schuilt er een hoop dierenleed achter deze projecten. Ze hebben weinig tot niets te maken met natuurbescherming want de dieren kunnen niet uitgeplaatst worden in het wild. Daarnaast behelzen dit soort interacties een wereld van dierenleed. Om aan mensen te wennen, worden de jonge dieren al na enkele dagen weggenomen bij de moeder. Terwijl ze normaliter 1 1/2 jaar bij elkaar blijven. Deze scheiding is traumatisch voor moeder en jong. Als de dieren ouder worden, is het zeer de vraag waar ze dan blijven. Dieren zoals leeuwen zijn slechts beperkt knuffelbaar en de vraag is dan ook: waar eindigen de dieren als ze volwassen zijn geworden.
Canned hunting is een specifieke vorm van jacht waarbij een jager van dichtbij een trofee kan doodschieten. Vandaar de term ‘canned hunting’ wat vrij vertaald staat voor ingeblikt jagen (kant en klaar). De jager weet bij deze vorm van jacht zeker dat hij prijs schiet omdat het dier niet kan ontsnappen en is opgesloten in een afgesloten ruimte. De dieren in kwestie zijn vaak leeuwen die in hun vroegere leven ingezet zijn als knuffelwelp op knuffelfarms. Ze kennen door hun verleden geen angst voor mensen. Dat maakt dat deze leeuwen gemakkelijk benaderbaar zijn voor de jager.
Omdat leeuwen pas bejaagd worden als ze volwassen zijn geworden, ‘kosten’ de dieren tot die tijd de fokkers alleen maar geld. Dat wordt ondervangen door de dieren eerst in te zetten als knuffelwelp. Toeristen en vrijwilligers kunnen, tegen betaling, met jonge dieren knuffelen, ze de fles geven, met ze op de foto en met ze wandelen. Zodra de welpen hier te groot voor zijn geworden, gaan ze terug naar de fokker. Om daar in een hok te wachten op een jager. Deze ‘knuffelfarms’ vormen de voedingsbodem voor het in stand houden van canned hunting.
Een sterk opkomend nieuw verschijnsel is de bottenhandel. In Azië worden van oudsher lichaamsonderdelen van dieren in traditionele Chinese medicijnen (TCM) gebruikt. Dit zou heilzaam werken tegen allerlei kwalen en ziektes. De tijger werd (en wordt) hiervoor veel gebruikt. Maar omdat de tijger bijna uitgestorven is en de handel aan banden is gelegd, moet gezocht worden naar een alternatief. Die wordt gevonden in leeuwenbotten. De Zuid-Afrikaanse Regering exporteert jaarlijks zo’n 800 skeletten van gefokte leeuwen naar Azië. De cyclus van exploitatie voor de gefokte leeuw is daarmee compleet: eerst ingezet als knuffelwelp, vervolgens doodgeschoten door een jager en zijn skelet geëxporteerd naar Azië.
Wij hebben als SPOTS een voorlichtingsfilmpje gemaakt over knuffelfarms en canned hunting. Dat ziet u hieronder.
Ook cheeta’s worden veelvuldig ingezet voor de toerist en vrijwilliger. Die met deze dieren op de foto kunnen. Ook hier zijn we fel tegenstander van, zeker als de dieren puur en alleen gefokt worden voor de toerist. Want ook hier geldt; de dieren worden vroeg verwijderd bij de moeder wat dierenleed is. En deze ’tamme’ dieren, kunnen door hun gewenning aan mensen nooit terug naar de natuur. Wat ook onzinnig zou zijn. Het probleem ligt erin dat er juist te weinig leefgebied is voor wilde dieren. Als we dat probleem niet aanpakken, heeft het geen zin om ’tamme’ dieren uit te plaatsen.
Lobby in de reisbranche
Begin 2009 begon SPOTS met een lobby in de reisbranche en een voorlichtingscampagne over knuffelfarms. Dat resulteerde erin dat in 2016 door de branche organisatie van reisorganisaties, de ANVR, richtlijnen werden opgesteld ten aanzien van dieren in toerisme. Bezoeken aan knuffelfarms worden daarin gezien als ‘don’t’. Hoewel het hier om richtlijnen gaat, heeft dit ertoe geleid dat de meer dan 250 aangesloten reisorganisaties, dit soort excursies niet langer aanbieden. We zijn er trots op te zien dat deze ANVR richtlijnen meer en meer gekopieerd worden door andere landen.
Lobby op toeristische scholen
Met de ANVR richtlijnen in de hand, is SPOTS een lobby begonnen op de belangrijke toeristische scholen. Vele van hen besteden nu standaard aandacht aan de richtlijnen en dus ook aan knuffelfarms. Daarnaast zijn we de initiator geweest van de landelijk terugkerende congresdagen. Die hebben als thema duurzaamheid in toerisme waarbij Knuffelfarms een belangrijk onderwerp zijn. De studenten aan deze scholen zijn de toeristische beleidsmakers van morgen. Vandaar dat we hier graag in investeren; we willen uiteindelijk toe naar een wereld waarbij iedereen weet hoe fout knuffelfarms zijn. Waarbij ons werk niet langer nodig is.
Voorlichtingscampagnes
SPOTS voert actieve voorlichtingscampagnes op knuffelfarms. Zo hebben we met regelmaat acties op de Vakantiebeurs Utrecht en tijdens de zomerperiode. Hierin werken we samen met andere organisaties zoals AAP en World Animal Protection zodat meerdere dieren belicht kunnen worden.
In 2014 lanceerden wij ook een specifieke website die ingaat op het onderwerp knuffelfarms en canned hunting. Deze tweede SPOTS-website belicht specifiek deze onderwerpen en nieuws hierover in detail. Meer info over dit onderwerp kunt u op deze site terugvinden.
In maart 2019 lanceerde SPOTS in samenwerking met CACH Germany en Chelui4lions de meertalige website lionpetting.com. Op deze site is in diverse talen informatie beschikbaar over de leeuwen-fokindustrie. Via de nieuwe website hopen wij nog meer mensen te bereiken en voorlichting te kunnen geven in hun eigen taal.
De wilde katachtigen staan op punt van uitsterven. Dat mogen we niet laten gebeuren. We willen immers een wereld waar generaties na ons nog kunnen genieten van deze prachtige dieren. Help ons en word donateur, adoptieouder of doe een eenmalige gift.
“Lions have basically gone functionally extinct under everybody’s nose, but nobody was
Contactgegevens
L.P. Van Mallandstraat 46
4754 AP Stampersgat
Telefoon: 06-4094 7232
E-mail: info@stichtingspots.nl